Připravili jsme pro Vás několik článků, podle čeho se řídit a jak vybírat zboží: Sportovní poradna (zde) případně nás kontaktujte, rádi Vám s výběrem poradíme.
+420 733 707 063
http://www.sport365.cz/vyprodej-sportovni-potreby/http://www.sport365.cz/rc-modely/http://www.sport365.cz/dodani-a-postovnehttp://www.sport365.cz/otazky/#vraceni3mesicehttp://www.sport365.cz/dodani-a-postovne/http://www.sport365.cz/darky-zdarma/

Poradna - Kolečkové brusle (in-line brusle)

V této části naší poradny jsme si pro Vás připravili opravdu detailní rozpis všech parametrů, které hrají roli při výběru nových kolečkových bruslí. Na své si ale přijdou i bruslaři, přinášíme návod, jak pečovat o své brusle, jak měnit kolečka aby se sjížděla rovnoměrně, jak čistit ložiska...

  1. Rychlokurz výběru kolečkových bruslí
  2. Výběr in-line kolečkové brusle - Základní rozdělení bruslí
  3. Jednotlivé části brusle aneb jak vybrat kolečkové brusle
  4. Výběr správné velikosti kolečkové brusle
  5. Shrnutí a pár závěrečných rad
  6. Následná péče o kolečkové brusle (výměna koleček, čištění ložisek)

  1. Rychlokurz výběru kolečkových bruslí

    Pokud nemáte čas nebo chuť si číst náš kompletní detailní návod na výběr správné brusle, připravili jsme pro Vás výtah toho nejdůležitějšího. Stejně ale doporučujeme návod pročíst celý, výběr správné brusle není nejjednodušší záležitostí.

    Typy kolečkových bruslí dle určení
    Fitness - kondiční ježdění
    Speed - rychlobruslení
    Agressive - na rampy a do skate parku
    Outdoor (Nordic) - do přírody
    Dětské - kolečkové brusle pro děti

    Velikost koleček
    Menší kolečka - vyšší stabilita a ovladatelnost, pomalejší jízda, hůře zvládají nerovnosti povrchu a více přenášejí vibrace z terénu do brusle
    Větší kolečka - nižší stabilita a ovladatelnost, rychlejší jízda, lépe zvládají nerovnosti terénu
    Nabídka koleček pro kolečkové brusle

    Tvrdost koleček
    Tvrdší kolečka - rychlejší jízda, horší přilnavost k povrchu, více přenášejí vibrace do brusle, méně se opotřebovávají jízdou
    Měkčí kolečka - pomalejší jízda, lepší přilnavost k povrchu, méně přenášejí vibrace do brusle - komfortnější jízda, více se opotřebovávají jízdou - nutno častěji měnit
    Nabídka koleček pro kolečkové brusle

    Ložiska
    Dělí se dle normy ABEC 5, 7, 9 nebo ILQ 5, 7, 9 - čím vyšší číslo, tím kvalitnější ložiska - déle se kolečko točí, lépe se jede.
    Nabídka ložisek pro kolečkové brusle

    Správná velikost
    kolečkové brusle vybírejte vždy o něco větší. Minimálně o půl čísla, ve většině případů o jedno celé číslo větší než velikost u klasické obuvi, kterou běžně nosíte.

  2. Výběr in-line kolečkové brusle - Základní určení a rozdělení bruslí

    Uvažujete o koupi kolečkových bruslí (tzv. in-linů)? Pokusíme se vám přiblížit, jakým způsobem si vybrat kolečkové brusle, které Vám padnou nejen velikostně ale i svým určením.

    K čemu kolečkové brusle vůbec jsou? Dá se říci, že se jedná o sportovní náčiní, jenž se dá využít pro účely udržení kondice (namísto pěších procházek či běhu). Této zábavné formě "cvičení" podlehlo již nespočet lidí, nejen sportovců, ze všech věkových kategorií.

    In-line brusle se rozdělují, podle toho pro jaké aktivity jsou určeny, na Fitness in-line brusle, Agresive kolečkové brusle, in-line brusle na rychlobruslení (Speed nebo také Profi), Outdoor in-line a brusle pro in-line hokej.

    Fitness - Brusle pro jízdu po zpevněných cestách a cyklostezkách. Brusle se hodí skoro na všechny způsoby bruslení a jsou vhodné i pro začátečníky. Jsou konstruovány tak, aby měli vyvážený poměr mezi kontrolou a rychlostí, hmotností a odolností. Volbou velikosti a tvrdosti koleček můžete vybrat brusle jak pro rychlejší jízdu nebo pro lepší kontrolu jízdy. Tyto in-line brusle zvolíte pokud začínáte a zatím nevíte, co vás bude na bruslení bavit nebo pokud se chcete in-line bruslení věnovat rekreačně. Díky všem těmto vlastnostem je tento typ bruslí nejprodávanějším a mezi zákazníky nejoblíbenějším.
    Přehled fitness kolečkových bruslí

    Rychlobruslení - Tyto in-line brusle jsou určeny speciálně pro rychlobruslení a závodní jízdu. Mají nízkou botičku, prodloužený rám a kolečka s větším průměrem - pro vyšší rychlost. Brusle jsou oproti ostatním typům hůře ovladatelné - jsou tedy vhodné pro zkušené bruslaře.
    Přehled rychlostních (speed) kolečkových bruslí

    Agresive - In-line brusle konstruované pro vysokou zátěž a drsnější zacházení. S těmito bruslemi můžete provádět triky, skákat na rampách, zábradlích atd. Brusle jsou těžší a odolnější než normální brusle, mají odolné plastové rámy a malé kolečka s vysokou tvrdostí. Nehodí se však pro jízdu na cyklostezkách- fitness bruslení. Samozřejmě se s nimi na cyklostezku vydat můžete, ale malý průměr koleček má za výsledek pomalou jízdu a pro udržení rozumné rychlosti a tempa se oproti ostatním bruslím více "nadřete".
    Přehled agressive kolečkových bruslí

    Brusle pro inline hokej - Brusle, které svou vyzáží velmi připomínají normální brusle na led. Bota je také podobně vyrobena a to tak, aby co nejvíce držela na noze. Brusle jsou určeny pro rychlé pohyby a změny směru. Tyto in-line, stejně jako inline hokej samotný vyžadují velmi dobré bruslařské schopnosti.
    Přehled fitness kolečkových bruslí a bruslí na in-line hokej

    Outdoor (Nordic-skating) - Na těchto in-line bruslích vás hned zarazí jen dvě velká kolečka. Je to proto, že tyto brusle jsou určeny pro nerovné povrchy nebo trávu a díky takovým kolečkům je jízda pohodlná. Pokud se vybavíte holemi, můžete na těchto in-line bruslích sjíždět trasy pro běžky.
    Přehled outdoor nordic kolečkových bruslí

  3. Jednotlivé části brusle aneb jak a podle čeho vybrat kolečkové brusle

    Abyste si vybrali pro Vás nejvhodnější model, uvedeme zde stručný popis základních částí in-line bruslí, které hrají při výběru správné kolečkové brusle nejdůležitější roli.

    Bota (vnitřní část kolečkové brusle)

    Boty se u jednotlivých bruslí hodně liší, jelikož jejím úkolem je poskytnout dostatečnou oporu pro nohu a kotník. Způsob jízdy (resp. druh bruslí) ovlivňuje držení těla a taky polohu nohy v botě. Bota by měla být pohodlná a lehká. Také je důležité z jakého materiálu je bota vyrobena. Zda tento materiál dobře odvádí pot, neshrnuje se a má tvarovou paměť. Kvalitní boty mají vyjímatelnou podrážku a odpružení proti otřesům. V současné době se ve fitness in-line bruslích používají lehké a měkké boty s vyztužením okolo kotníků a tvrdou podrážkou.

    Boty se obecně dělí na dva základní typy dle konstrukčního provedení brusle. Prvním typem je bota která je pevnou a nedělitelnou součástí brusle (skořepiny) - tu nelze z brusle vyjmout. Druhou variantou jsou pak brusle, jejichž vnitřní bota vyjmout bez problémů lze (v některých případech je tato vyjímatelná botička opravdu botou - v provedení samostatné obuvi, kterou můžete využít i jinak než jen do brusle).


    Skořepina (vnější část kolečkové brusle)

    Tato část kolečkové brusle slouží k přenosu síly z nohy na brusli. Nejčastěji je vyrobena ze směsi plastu, který zaručuje její pevnost, pružnost a nízkou hmotnost.


    Způsob uchycení (utažení kolečkové brusle)

    Utažení skořepiny slouží k uchycení samotné in-line brusle na noze. Existují dva základní typu uchycení (utažení brusle) - klasické šněrovací s tkaničkami a přezky. Nedá se říci, který typ je lepší, každému vyhovuje něco jiného.

    Přezky jsou modernější způsob utažení brusle, zapnutí je rozhodně pohodlnější a rychlejší. Přezky jsou ale většinou vyráběny z plastu a díky opakovanému používání a tlakům na ně vyvíjeným je zde možnost poškození - jsou méně odolné.

    Oproti tomu tkaničky je velmi těžké zničit a při přetržení snadno a bez problému vyměníte bez složitého shánění náhradních dílů. Utažení tkaničkami také přispívá k rovnoměrnému utažení brusle, kdy si sílu utažení na jednotlivých místech můžete libovolně měnit a přizpůsobit tak vše tvaru nohy. Zavazování ale déle trvá.

    Kombinace obou způsobů je asi nejoptimálnější a nejpoužívanější variantou.


    Rám (podvozek kolečkové brusle)

    Rám slouží k upevnění koleček k botě. Dělí se dle materiálu, ze kterého jsou rámy vyráběny a dle délky a tvaru rámu, což také zásadně ovlivňuje jízdní vlastnosti kolečkových bruslí.
    Nejčastěji se setkáváme s rovným rámem, kdy jsou všechna kolečka stejné velikosti a dotýkají se povrchu v rovině. Prohnutý (houpací) rám se používá např. u bruslí na in-line hokej, kdy střední kolečka jsou v kontaktu s povrchem, a přední (či přední a zadní) jen při náklonu. Simulují tak tvar nože u ledních bruslí a umožňují tak lepší manévrovatelnost. Druhým parametrem je délka rámu. Delší rám u brusle pomáhá udržet přímý směr při jízdě (rychlobruslení). Krátký rám naopak umožňuje rychle měnit směr jízdy (agressive bruslení).

    Při jízdě na rám kolečkové brusle působí značný tlak a síla, proto jsou k jejich výrobě používány materiály s velkou pevností a odolností.

    Plastové rámy, které se používají u fitness in-line bruslí, jsou lehčí a dá se říci, že výhodou plastových rámů je absorpce vibrací přenášených z nerovností povrchu na nohu - lépe tlumí. Tyto rámy se používají u levnějších modelů, přesto vykazují dostačující pevnost. U agresive bruslí budou plastové rámy nižší a robustnější pro větší odolnost.

    Rámy hliníkové se používají u kvalitnějších fitness kolečkových bruslí, u bruslí pro in-line hokej a rychlobruslení. Jsou tužší, pevnější a dovolují lepší uchycení koleček a připevnění rámu k botě. Hliníkové slitiny mají také delší životnost a lépe přenášejí sílu z nohy na kolečka. Oproti plastovým rámům však mají horší tlumící vlastnosti. Avšak kvalitnější materiál se projeví na ceně. Ta se dále zvyšuje s kvalitou hliníkového rámu.

    Dřevěné rámy (zejména bambusové) jsou na trhu nejkratší dobu. Tento typ rámu dle výrobců nejlépe tlumí (pohlcuje) vibrace, přináší tak mnohem komfortnější jízdu, je pevný a je nehladším rámem na trhu. Představeny byly zejména v kolekci tzv. ekologických modelů kolečkových bruslí (modely Eco, Green line, apod.), kde jsou z velké části při výrobě in-line brusle použity recyklované a přírodní materiály, které preferují životní prostředí.


    Kolečka

    Podle typu použitých koleček můžeme zásadním způsobem ovlivnit naši jízdu. Je třeba si uvědomit, že právě na kolečka je přenášena veškerá síla z pohybu a naopak právě do koleček jsou přenášeny všechny síly a vibrace z povrchu. Kolečka pro in-line brusle dělíme podle tvaru, velikosti (průměru) a tvrdosti.

    Tvar - kolečka jsou vyráběna ve dvou provedeních profilu - oválné a či ploché. Ploché se vyrábějí v menších velikostech a používají se u agressive kolečkových bruslí pro získání vyšší stability a nižší rychlosti. Oválné kolečka se používají u fitness in-line bruslí zejména pro vyšší rychlost.

    Velikost koleček - udává se v milimetrech, značí průměr kolečka a platí, že čím větší kolečka tím rychlejší jízda avšak menší kontrolovatelnost a stabilita. Větší kolečka se také lépe vyrovnají s nerovnostmi na cestě. Oproti tomu menší kolečka jsou stabilnější a umožní vám lepší ovladatelnost bruslí, což je vhodné zejména pro začínající bruslaře. A proto brusle pro rychlobruslení a nordic skating mají větší kolečka a agresive in-line zase menší. Od rychlosti po snadnější ovladatelnost a stabilitu.

    Orientační velikosti koleček dle typu brusle:
    Agressive bruslení: 44-62 mm
    In-line hokej: 70-74 mm
    Fitness bruslení: 74-84 mm
    Rychlobruslení: 90 mm a více

    Orientační velikosti koleček dle úrovně bruslaře:
    Začátečník: 72-76 mm
    Pokočilý: 76-84 mm
    Zkušený: 90 mm a více


    Tvrdost koleček - udává se od 0A (nejměkčí) do 100A (nejtvrdší). Tvrdší kolečka jsou rychlejší, méně se jízdou opotřebovávají, ale jsou méně pohodlná jelikož přenášejí otřesy z nerovností na cestě do rámu. Oproti tomu kolečka měkčí jsou vhodné pro pohodlnější jízdu, jelikož mnohem lépe absorbují vibrace způsobené jízdou po nerovném terénu. Na druhou stranu se více a rychleji opotřebovávají. Měkká kolečka také mnohem lépe přilnou k povrchu a na hladkém povrchu tolik nepodkluzují (např. mokrý asfalt, hladký povrch haly, atp.). Tvrdá kolečka díky nížší přilnavosti na hladkém povrchu podkluzují více (čehož se dá i využít - např. u agressive bruslení pro skluzy jako na ledě).

    Přehled orientační tvrdosti pro různé povrchy:
    Asfaltová cesta: 74A - 78A
    Kvalitní cyklostezka: 80A - 86A
    Plastové povrchy: 74A - 80A
    Rampy, kovové a betonové překážky: 88A - 100A

    Fitness kolečkové brusle jsou většinou vybaveny kolečky s tvrdostí cca 78-82A.

    Tloušťka koleček - pokud jde o tloušťku koleček, opět platí - čím užší kolečka, tím rychlejší jízda s menší stabilitou.

    Přehled náhradních koleček pro kolečkové brusle


    Ložiska pro kolečkové brusle

    Ložiska jsou velmi důležitá část nejen u in-line bruslí. Na ložiscích uvnitř nábojů koleček se kolečka otáčejí. Kvalita ložisek má velký vliv na množství energie, kterou musí bruslař vynaložit na jízdu. Zkuste si například vzít brusli a roztočit kolečko prstem – za jak dlouho se zastaví? Čím kvalitnější ložiska na bruslích, tím delší je doba, po kterou se kolečko točí (stejné je to například i u jízdních kol, kde ložiska velmi ovlivňují jízdu a také cenu). Nechceme přece překonávat odpor cesty a ještě navíc odpor nekvalitních ložisek. Pokud nejsou přesně zpracovaná mohou se rychle zanést nečistotou. Ložiska pro kolečkové brusle se dělí dle normy ABEC a to konkrétně ABEC 1, 3, 5, 7, 9 nebo ILQ 5, 7, 9 - čím vyšší číslo, tím kvalitněji zpracovaná ložiska jsou - kolečko se déle točí, lépe a rychleji se jede. Upozorňujeme ale na podezřele levná ložiska, jelikož zmíněné normy stanovují pouze přesnost výroby, nekladou ale žádné požadavky na materiál, či konstrukci. Může se tak stát, že narazíte na ložiska stejného označení, která si ale kvalitou neodpovídají.

    Přehled náhradních (nových) ložisek pro kolečkové brusle


    Dělení dle pohlaví, věku

    Pánské kolečkové brusle
    Pánské inline brusle jsou svými rozměry, konstrukcí a velikostí koleček přizpůsobeny pánské postavě - brusle jsou pevnější, snesou vyšší hmotnost a vyšší postavy.

    Přehled pánských kolečkových bruslí
    náš Tip: Nabídka doprodeje posledních kusů kolečkových bruslí se slevou až 40%

    Dámské kolečkové brusle
    Tyto in-line brusle jsou svými rozměry, konstrukcí a velikostí koleček přizpůsobeny dámské postavě - rozdílné rozměry nártu, chodidla, lýtka, nižší hmotnost a výška postavy. Při výběru pánské brusle se může stát, že pro dámskou nohu bude brusle příliš široká a nebude sedět. Při výběru dětské brusle (jelikož některé dámské velikosti se prolínají s nabídkou dětských bruslí), se může stát, že brusle bude naopak příliš úzká, jelikož dětské chodidla jsou užší.

    Přehled dámských kolečkových bruslí
    náš Tip: Nabídka doprodeje posledních kusů kolečkových bruslí se slevou až 40%

    Dětské kolečkové brusle
    Na výběr je ze dvou typů bruslí - klasické dětské kolečkové brusle a nebo kolečkové brusle nastavitelné (roztahovací). Předností této "roztahovací" dětské brusle je jednoduché nastavení velikosti v rozmezí několika čísel (většínou cca 3, např. EU 27-30) pomocí tlačítka umístěného na brusli. Nemusíte se tedy obávat, že koupíte nevhodnou velikost nebo že z bruslí dítě rychle vyroste. Zvláštností pak jsou tzv. tri-skate brusle se 3 kolečky, kdy je jedno kolečko ve předu a 2 vedle sebe vzadu, pro mnohem větší stabilitu.

    Přehled dětských kolečkových bruslí
    náš Tip: Nabídka doprodeje posledních kusů kolečkových bruslí se slevou až 40%


    Váha kolečkových bruslí

    Tento parametr není až tak důležitý, jako předchozí, ale vybírat brusle můžete i tak, aby Vám subjektivně nepřipadaly příliš těžké. Vezměte v potaz, zejména budete-li je nosit (např. bydlíte-li dále od cyklostezky). Také můžete zvážit koupi speciálního batohu na in-line brusle.


    Design in-line bruslí

    Samozřejmě nemůžeme opomenout fakt, že při výběru se přiřazuje určitá důležitost i designu výrobku. Obecně se dá říci, že v dnešní době na design díky obrovské konkurenci kladou vysoké nároky i výrobci a tak u kolečkových bruslí je opravdu z čeho vybírat (při shodných výše uvedených parametrech).


    Kvalita zpracování inline brusle

    I zběžná prohlídka kvality zpracování produktu může ledacos napovědět o kvalitě bruslí jako celku. Extrémně levné brusle (např. tzv. supermarketové) jsou na tom většinou s kvalitou velice bídně a brusle se Vám může v podstatě po pár jízdách rozpadnout. Kvalita jde většinou ruku v ruce s cenou. Samozřejmě se dají pořídit brusle v různých výprodejích nebo akcích (jako např. výprodeje kolečkových bruslí se slevou až 40%) kde je cena sice nízká, ale kvalita je vysoká, jelikož se jedná např. o doprodeje loňských modelů. Spoléhejte proto na svůj úsudek a reference na danou značku.


    Cena in-line bruslí

    A nakonec je zde poslední faktor, který ovlivňuje konečné rozhodnutí. Bohužel jako u všeho, cena většinou odpovídá kvalitě. U kolečkových bruslí ale více než kde jinde platí, že se na nákupu kvalitní brusle nevyplácí šetřit. Pokud to s bruslením myslíte vážně a hodláte bruslit alespoň 1x týdně, doporučujeme koupi bruslí od orientační částky cca 2000,- Kč. Od této částky seženete kvalitní brusle, které se Vám odvděčí pohodlím, které poskytnou a celkově s nimi bude méně dodatečných starostí (méně časté výměny koleček, ložisek apod.). Jak bylo naznačeno, dražší brusle jsou celkově lépe zpracované, pohodlnější a jsou použity kvalitnější díly - zejména pak rám, kolečka a ložiska. Poslední dvě zmiňované pak není třeba tak často měnit, kvalitní vydrží opravdu déle a v konečném důsledku tak ušetříte.
    V případě, že byste ale měli bruslit párkrát za sezónu, můžete investovat i do levnějších.

    Tip na závěr, chcete li ušetřit, podívejte se po výprodejích . Jelikož většina výrobců přichází každý rok s novou kolekcí, dají se tak sehnat modely pouze rok staré v doprodeji za výborné ceny.

    Přehled výprodejových modelů kolečkových bruslí

  4. Výběr správné velikosti kolečkové brusle

    Při výběru velikosti bruslí byste měli zvolit číslo minimálně o půl čísla větší, většinou se brusle vybírá o jedno celé číslo větší, než je velikost klasické obuvi, kterou běžně nosíte. Hlavním důvodem je fakt, že při bruslení Vám noha trochu nateče a zvětší tak nejen svůj objem, ale i velikost. Také je nutno zvážít, v čem budete bruslit - zejména tloušťka ponožky.

    Je nutno brát v potaz, že ne všichni výrobci bruslí mají stejné číslování - proto je vhodné najít velikostní tabulku pro danou značku a porovnat velikost (délku) nohy s hodnotami z tabulky v centimetrech.

    Pokud brusli zkoušíte, neměla by nikde vyloženě tlačit, zejména pak v oblasti nártu, palce a lýtka (po dotažení).

  5. Shrnutí a pár závěrečných rad

    Zvažte, jak moc se chcete in-line bruslení věnovat a podle toho investujte. Kvalita bruslí stoupá s cenou, jako tomu je u většiny sportovních výrobků. Pokud jste začátečníci volte brusle fitness, avšak i zde se dají vybrat kvalitnější a méně kvalitní. Pokud si při výběru nejste něčím jisti nebo máte dotaz, nechte si od nás poradit (naše kontakty).

    Dále důrazně doporučujeme pořídit si ochranné vybavení - zejména přilbu, chrániče zápěstí a kolen. Pády bohužel k bruslení patří, což potvrdí i velmi zkušení bruslaři.

    Před samotným bruslením protáhněte celé tělo - hlavně pak nohy a ruce. Při bruslení doplňujte pravidelně tekutiny, zejména v letních měsících.

  6. Následná péče o kolečkové brusle

    Výměna koleček u in-line bruslí

    U kolečkových bruslí je dobré čas od času vyměnit pořadí koleček - zejména z toho důvodu, že přední a zadní kolečka jsou většinou namáhána a sjížděna více a výměnou podle níže uvedeného schématu zaručíte rovnoměrné sjíždění všech koleček, tím i jejich delší životnost.

    Optimální výměna koleček mezi oběma bruslemi je dle schématu (1-3, 2-4, 3-1, 4-2):
    1. (přední) kolečko první brusle za 3. kolečko druhé brusle,
    2. kolečko první brusle za 4. kolečko druhé brusle, ,
    3. kolečko první brusle za 1. kolečko druhé brusle, ,
    4. (zadní) kolečko první brusle za 2. kolečko druhé brusle

    Postup při výměně koleček

    Kolečka lze samozřejmě měnit i na každé brusli zvlášť. Výměna pak probíhá podobně - první a poslední kolečko přijde na střed, nejméně sjeté kolečko ze středu přijde na přední pozici a zbylé na konec. Kolečka také stranově převrátíme, aby více sjetá hrana byla na vnější straně.

    Péče o ložiska u kolečkových bruslí

    Ložiska patří mezi nejcitlivější místa kolečkové brusle a jejich péči je třeba věnovat náležitou pozornost. Ze všeho nejdůležitější je prevence - vyhýbat se podmínkám, které ložiskům škodí nejvíce. Konkrétně tedy není doporučeno jezdit v případě mokrého povrchu či za deště, stejně tak ložiskům neprospívá jízda po prašném povrchu - prachové částice se snadno dostávají do ložiska a zanáší jej.

    Jelikož ložiska patří k nejdražším součástem kolečkových bruslí, je vhodné čas od času se o ně postarat. Můžeme využít momentu, kdy měníme pořadí koleček pro jejich pravidelné a rovnoměrné sjíždění.

    Mezi nejjednodušší formu péče o ložiska in-line bruslí patří jednoduchá aplikace mazacího spreje - např. silikonový oleje či WD sprej. Po aplikaci necháme okapat a otřeme hadříkem.

    Mezi složitější (ale ne o moc :-) patří rozebrání ložiska a jeho následné promazání. Kvalitní ložiska lze rozebrat. Postup je takový, že pomocí ostrého předmětu (nejlépe špendlík) sundáme štítky chránící vnitřní část ložiska před okolím. Některá ložiska mají krycí štítek zajištěny plastovou či gumovou vrstvou, která tento štítek drží. Ta ložiska, která tuto speciální vrstvu nemají, mají štítky zajištěny malým pérkem. Jemně tedy odstraníme štítek a pokud to konstrukce ložiska umožní, vyjmeme i samotnou klec s kuličkami. Rozebrané součástky poté důkladně očistíme, doporučuje se i několikrát se opakující lázeň v technickém benzinu či naftě. Jakmile jsou ložiska očištěna, důkladně je usušíme. Poté přijde na řadu promazání. Mažeme buďto olejem (existují i speciální oleje pro in-line brusle) nebo pevným tukovým mazivem (např. vazelína). Není třeba to přehánět s množstvím. Ložiska složíme, otřeme hadříkem a je hotovo.









0.02
Náš web používá k poskytování služeb, personalizaci a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace